Verkoopsvoorwaarden
1.1. Huidige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, bestellingen, facturen en kassatickets .Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn enkel mogelijk mits uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Stroom-Punt
2.1. Al de offertes van Stroom-Punt zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders wordt vermeld. Een overeenkomst komt pas tot stand na schriftelijke bevestiging aan Stroom-Punt van de bestelling van de klant of door (een begin van) uitvoering van de overeenkomst door Stroom-Punt
2.2. De klant verklaart dat hij volledig, accuraat en tijdig werd ingelicht betreffende de mogelijkheden en beperkingen van de door hem bestelde goederen en/of diensten.
2.3. Aan kennelijke zet-, druk- of schrijffouten in catalogi, offertes, prijsopgaven e.d. kunnen geen rechten worden ontleend. De klant aanvaardt uitdrukkelijk dat Stroom-Punt steeds het recht heeft om kennelijke zet-, druk- of schrijffouten recht te zetten.
2.4. Degene die, in eigen naam of in hoedanigheid van mandataris van de klant, een order plaatst, of degene die, geheel of gedeeltelijk, het order betaalt, zelfs voor rekening van derden, maakt zich sterk voor deze derden en verbindt zich hoofdelijk en ondeelbaar met hen, en dit overeenkomstig de artikelen 1200 e.v B.W. In ieder geval doen de door de besteller later medegedeelde facturatie gegevens van een derde partij geen afbreuk aan de gehoudenheid tot betalen van de oorspronkelijke besteller.
3.1. De vermelde prijzen zijn steeds uitgedrukt in euro en zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders wordt vermeld. Ten aanzien van consumenten in de zin van het wetboek van economisch recht wordt de prijs in elk geval inclusief BTW vermeld.
3.2. Stroom-Punt behoudt zich het recht om een voorschot te vorderen. Bij gebrek aan tijdige betaling van het voorschot kunnen de lopende bestellingen door Stroom-Punt, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding voor de klant, worden geschorst.
3.3. Alle vermelde prijzen kunnen ten allen tijde worden gewijzigd voor wat betreft toekomstige verkopen. Promoties of aanbiedingen zijn niet cumuleerbaar evenals geldig binnen de aangegeven periode en/of zolang de voorraad strekt.
3.4. Stroom-Punt blijft steeds de volle eigenaar van geleverde producten zolang de koper niet aan alle betalingsverplichtingen voldaan heeft, met inbegrip van de overeengekomen prijs, kosten, intresten en eventuele schadevergoedingen. Niettemin zullen de risico’s van het verlies of de vernietiging van het verkochte goed integraal worden gedragen door de klant vanaf het moment dat het verkochte goed het bedrijfspand van Stroom-Punt heeft verlaten.
3.5. De facturen van Stroom-Punt zijn betaalbaar op de vervaldag vermeld op de factuur. Bij gebreke aan vermelding van vervaldag zijn de facturen van Stroom-Punt betaalbaar uiterlijk 10 dagen na de factuurdatum.
3.6. Wanneer het gefactureerde bedrag niet (volledig) werd betaald door de koper op vervaldag van de factuur zal van rechtswege en onmiddellijk door de koper een interest van 10% per jaar verschuldigd zijn tot de datum van algehele betaling. De koper is in dit vanaf datum van ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de totale prijs verschuldigd, en dit met een minimum van 250,00 EUR, onverminderd het recht van Stroom-Punt om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade en kosten voor invordering van de openstaande schuld van de klant.
4.1. Technische tekeningen, informatie, afbeeldingen, mondelinge mededelingen, opgaven etc. met betrekking tot promoties, aanbiedingen alsook de belangrijkste kenmerken van de producten die worden verstrekt worden zo nauwkeurig mogelijk (weer)gegeven. Stroom-Punt is niet verantwoordelijk voor externe informatiebronnen waarnaar wordt verwezen, noch voor het verkeerd aanwenden van dergelijke informatie door de koper.
5.1. Het komt toe aan de professionele koper om de geleverde goederen te verifiëren en om desgevallend alle noodzakelijke opmerkingen te maken omtrent de goederen conform de voorwaarden zoals hieronder omschreven. Bij gebreke hieraan zullen de goederen worden geacht conform de overeenkomst te zijn geleverd.
5.2. De opmerkingen omtrent de conformiteit van de goederen of zichtbare gebreken dienen per aangetekende brief aan Stroom-Punt te worden geformuleerd binnen 48 uur na ontvangst van de goederen.
5.3. Ondertekening van de leveringsbon en alsmede elke doorverkoop of gebruik van de goederen door de koper impliceert steeds aanvaarding van de goederen en ontneemt het recht aan de klant om enige opmerking te formuleren omtrent de conformiteit van de goederen. De garantie dekt geen gebreken of enig verlies van goederen die het gevolg zijn van onzorgvuldige installatie of stockage van de goederen door de koper.
5.4. De opmerkingen geformuleerd door de koper laten haar op geen enkele wijze toe haar betalingsverplichtingen met betrekking tot de geleverde goederen niet na te komen.
5.5. Geen enkele vordering in rechte op basis van niet-conformiteit kan worden ingesteld door de koper meer dan 2 maand na de levering van de goederen en een vordering in rechte binnen deze vervaltermijn kan slechts voor zover de opmerkingen schriftelijk werden geformuleerd en binnen de 48 uur na levering van de goederen. Na het verloop van deze termijn kan de koper geen enkele non-conformiteit ten aanzien van de goederen meer inroepen, noch kan zij enige non-conformiteit inroepen om zich te verdedigen ten aanzien van Stroom-Punt wanneer laatstgenoemden een vordering tot betaling van openstaande schulden instellen.
5.6. Onder verborgen gebrek wordt verstaan fabricagefouten die het normaal gebruik van het goed onmogelijk maken en die niet detecteerbaar waren voor de koper alvorens ingebruikname. Stroom-Punt vrijwaart de koper voor verborgen gebreken, onder volgende voorwaarden:
– De garantie geldt enkel voor goederen die enkel door Stroom-Punt zijn verkocht;
– De garantie beperkt zich tot de vervanging van de gebrekkige onderdelen zonder dat de koper aanspraak kan maken op schadevergoeding en dit ongeacht de oorzaak;
– De garantie dekt geen abnormaal gebruik van de goederen of een gebruik dat niet overeenstemt met de gebruiksaanwijzingen opgenomen in de handleiding die bij aankoop aan de koper wordt overhandigd;
– De garantie dekt geen door de koper gewenst prestatieniveau;
– De garantietermijn is beperkt tot één jaar na levering.
5.7. In geval van een niet-conforme levering, een zichtbaar of verborgen gebrek effectief wordt vastgesteld door Stroom-Punt en de voorwaarden tot tussenkomst in garantie zijn voldaan:
– Kan de koper slechts de vervanging vragen van de goederen die niet conform waren en/of van de stukken die noodzakelijk zijn om de gebreken te verhelpen, zonder dat de koper recht heeft op enige schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
6.1. Stroom-Punt biedt de koper, voor zover deze een consument is in de zin van het wetboek van economisch recht, een garantie voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van het goed/de dienst en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf de levering. Na verloop van bovenstaande garantie, geniet de koper van de wettelijke garantie voor verborgen gebreken zoals bepaald in de artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek indien het verborgen gebrek bestond op het ogenblik van de levering en voor zover het verborgen gebrek het product ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe het is bestemd of het gebruik ervan aanzienlijk vermindert.
6.2. Stroom-Punt is slechts verantwoordelijk voor de wettelijke garantie en dekt geen enkele mogelijks door de fabrikanten bredere aangeboden commerciële garantie.
6.3. De koper verliest zijn recht op deze garanties in de volgende gevallen:
– De voorschriften en instructies van Stroom-Punt werden niet nageleefd. Dit betreft onder andere de voorwaarden van stockage, montage, gebruik, onderhoud en controle;
– Het gebrek vindt haar oorsprong in een wijziging van het product zonder dat dit voorafgaandelijk goedgekeurd was door de producent of de verkoper, of in de materialen geleverd door de koper;
– De schade is niet te wijten aan normale slijtage, een ongeval of een geval van overmacht.tussenkomsten in garantie stuit de garantietermijn niet.
6.4. Elk gebrek aan overeenstemming en/of elk verborgen gebrek dient schriftelijk door de koper aan Stroom-Punt toegelicht te worden binnen de 8 dagen na vaststelling van het gebrek. De aansprakelijkheid van Stroom-Punt voor eventuele verborgen gebreken in de geleverde diensten is sowieso beperkt tot de verborgen gebreken die zich manifesteren binnen de 6 maanden na de levering van de diensten.
7.1. Normaliter is het de klant zelf, ongeacht professioneel of particulier, die de goederen afhaalt op de hoofdzetel van de firma. Stroom-Punt voorziet geen leveringen.
8.1. Onder overmacht wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien waarop partijen geen invloed kunnen uitoefenen, doch waardoor partijen niet in staat zijn haar verplichtingen na te komen.
9.1. Deze overeenkomst, alsmede alle andere overeenkomsten tussen Stroom-Punt en de klant, worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht. De toepassing van het Weens Koopverdrag van 11 april 1980 wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
9.2. Alle geschillen tussen partijen omtrent die overeenkomsten, alsmede alle andere verbintenissen die hieruit voortspruiten, behoren uitsluitend tot de bevoegdheid van de Belgische rechtbanken en meer bepaald tot de ondernemingsrechtbank van het gerechtelijk arrondissement Leuven en het vredegerecht van het eerste kanton Leuven.